RER (Réseau Express Régional) Париж — отзыв
RER — Самый удобный вид транспорта в Париже и пригородах!
Добрый день
Сегодня расскажу о самом удобном виде транспорта в Париже и в его пригородах! И этот транспорт называется RER (Réseau Express Régional d’Île-de-France), а по русски — «Сеть экспрессов региона Иль де Франс». На самом деле это пригородные поезда или как по нашему электрички! Но все же это не такие электрички как России, которые гоняют по всей стране
Вообще RER это пригородные поезда, которые курсируют не только по региону, но и по Парижу так как пересекаются с парижским метро! Всего у сети RER 5 линий и 257. станций в регионе. Мне кажется их просто не реально все запомнить и посему надо всегда таскать с собой карту
Туристу на RER проще всего добраться с аэропорта Шарль де Голь до Парижа, и к примеру из Парижа до Дисней Лэнда и Версаля! К слову если вы едите из Парижа в аэропорт, на международные отправления, то вам надо доезжать до станции «Аэропорт Шарль Де Голь Терминал 2» это конечная станция, так как станция «Аэропорт Шарль Де Голь Терминал 1» это как я поняла внутренние отправления.
От Аэропорта до Парижа, а именно до Лионского вокзала, билетик стоит то ли 10 то ли 11 евро. купить его можно также в аэропорту.
Сами поезда вполне комфортабельные, двухэтажные, но попадаются разные составы, новые или старые! В новых конечно лучше, чем в старых! Но все равно в них чисто, они быстрые и не сильно громкие! Мне лично нравится кататься на 2 этаже поезда, ибо прикольно!
Ходят точно по расписанию. Это огромный плюс!
На дверях вагонов есть кнопочки для открытия дверей, что думаю очень удобно, но в эру пандемии, оказалось, что не очень!
Для проезда так же необходимо либо купить бумажный билетик, либо карту аналог «Подорожника».
В целом, это очень удобный вид транспорта, в таком огромном городе!
Всем спасибо
Paris RER
The Paris RER train are 5 express train lines connecting Paris city centre to surrounding suburbs. In Paris the RER acts as an express underground or subway train. Beyond Paris city centre, the Paris RER is a ground level commuter train connecting outlying suburbs and popular destinations such as CDG Airport (RER B), Disneyland Paris (RER A) and Versailles (RER C) to the heart of Paris.
RER B at CDG Terminal 2 train station
The RER Paris has 5 train lines:
Paris RER Maps
The public transit authority of Paris (RATP) offers multiple RER maps that can be downloaded here:
- basic RER map showing 5 RER train lines with branching endpoint stations and the 5 fare zones for Paris and surrounding suburban area (Ile-de-France)
- combined Paris RER & Metro map showing lines, stations & interchanges between the Metro & RER
Paris RER First & Last Trains – Schedules & Timetables
Paris RER trains operate as a scheduled service, unlike the Paris Metro.
Here are some examples of first and last Paris RER trains to popular destinations:
- First RER B train leaves CDG T2 at 4:50 a.m. and arrives in Paris at 5:26 a.m. at Gare du Nord
- Last RER B train leaves CDG T2 at 11:50 p.m. and arrives in Paris at 12:26 a.m. at Gare du Nord
- First RER B train leaves Paris Gare du Nord at 4:53 a.m. and arrives CDG T2 at 5:31 a.m.
- Last RER B train leaves Paris Gare du Nord at 12:15 a.m. and arrives CDG T2 at 12:50 a.m.
- First RER A train leaves Paris Chatelet les Halles at 5:18 a.m. and arrives at 6:00 a.m. at Disneyland
- Last RER A train leaves Paris Chatelet les Halles at 12:36 a.m. and arrives at 01:15 a.m. at Disneyland
Disneyland to Paris, Chatelet Les Halles
- First RER A train leaves Disneyland at 5:13 a.m. and arrives at 5:54 a.m. at Paris Chatelet les Halles
- Last RER train from Disney at 0:24 a.m. and arrives at 1:03 a.m. at Paris Chatelet les Halles
Full Paris RER Timetables for download and print can be found here:
Paris RER schedules can be confusing to read. Here are some instructions on reading Paris RER train timetables.
Paris RER Tickets
Paris RER trains use two different types of tickets depending on which part of the RER network you will be traveling. When taking a RER train strictly within central Paris Zone 1 (visible in the first RER Map), you can use basic Paris Metro tickets for travel on the RER. Travel beyond Paris Zone 1 on the RER requires a special ticket: a Billet Ile-de-France.
Paris RER ticket prices are determined station to station for travel beyond Zone 1 and range from 2.10€ to upwards of 14.10€. Some example trip RER fares (prices valid as of January 1, 2023):
-
(from Zone 5): 11.45€ : 5€ : 5€
As of March 1, 2022, RER tickets (excluding airport routes) now have a price ceiling of 5€. The maximum price of a RER ticket, regardless of distance, will be 5€.
Tickets for the Paris RER can be purchased at any RER or Metro station ticket window or ticket vending machine. Paris Metro ticket machines can appear like the following:
Metro ticket vending machines may also be white or purple in colour. The above bank of ticket machines in particular only takes credit card and debit card payments, but normally coins are accepted at the vending machines.
Paris RER ticket vending machines may appear like the following:
These machines are known as Billetterie Ile-de-France and can also be blue in colour.
Do not try to purchase Paris RER tickets from Grandes Lignes TGV ticket machines which only sell/exchange TGV & intercity train tickets:
RER Train Passes
Paris RER train passes include the following:
-
(Navigo Découverte) (1, 2, 3, 5 day pass) (Day tickets)
Paris RER travel passes (known as Pass Navigo) are subject to fare zones, split into either an all zone pass (the default which includes zones 1 through 5) or sub-zone passes excluding central Paris (zones 2-5, 3-5, 4-5), which determine the price of the multi-use pass or ticket. The above transit passes are valid for travel not only on RER trains, but also on the Paris Metro and Paris Buses, Trams & Transilien trains within the fare zone you have purchased.
Day Tickets
This particular day ticket is valid for zones 1 & 2 (the minimum possible), which as of Jan. 1, 2023 costs 8.45€. Mobilis tickets can be bought in various zone coverage, from 1-2 zones to 1-5 zones covering CDG/ORY airports and Disneyland. Note the writing spaces on the top left hand corner? To be valid for travel those fields should be completed in ink with: date in format dd/mm/yy (Valable le), last name (NOM), and first name (Prénom). Read more about the Ticket Mobilis day tickets.
Navigo Jour Day Pass is another option for unlimited rides for a day on Paris RER trains. Navigo Day passes are put onto the same card as Navigo week passes. The price for Navigo Jour Day pass is now the same as Ticket Mobilis day tickets and have the same coverage options, from 1-2 to 1-5 zones, with access to Paris Airports CDG and ORY. Read more on the Navigo Day Pass page.
Multi-day Passes
The Paris Visite ticket is a coupon like ticket which looks like this:
The Paris Visite ticket is available in only two zone choices: 1-3 or 1-5. (To travel from CDG or Orly Airports to central Paris, you’ll need the 1-5 zone Paris Visite ticket). Paris Visite can be purchased with 1, 2, 3 or 5 days of use.
Remember to complete the blank lines of requested information on the ticket coupon before using the Paris Visite ticket, which is last name (NOM), first name (PRENOM), first use date (DU which means “from”) and valid until (AU which means “to”) with a format of: dd/mm (day before month).
Paris Visite Prices (as as of Jan. 1, 2023) range from 12€ for 1-day 1-3 zones to 65.80€ for 5-day 1-5 zone, good for CDG Airport, Orly airport, Versailles, Disneyland, Fontainebleau and everything within Paris Zone 5.
For all Paris Visite prices and information see Paris Visite passes.
Week Passes
Paris RER week passes are known as Navigo Decouverte (a physical card) that must be purchased along with a week long “subscription”, such as Navigo Week or Navigo Semaine in French. The Navigo week pass provides unlimited travel within certain zones, all 1-5 Paris Fare zones by default. You can choose smaller zones outside central Paris, such as zones 2 to 5, 3 to 5, 4 to 5, if you were travelling only from say a Hotel near Disneyland at Val d’Europe and Disneyland Park, which a Navigo 4-5 zone would cover. The physical Navigo card itself costs 5€. The Navigo Week price is 30€ on top of the 5€ card fee.
A standard 1-5 zone Navigo Decouverte covers popular destinations like CDG Airport and Paris Disneyland, both in Zone 5 and Versailles Chateau in Zone 4. (Prices current as of Jan 1, 2023.)
This week pass system works strictly from Monday start of service, till Sunday end of service, not an arbitrary seven day period. If you arrive in Paris on Thursday, you have until midnight to purchase a Navigo week subscription. Starting on Friday, passes for the following week (valid starting Monday morning) will be on sale.
The Navigo Decouverte pass is a radio frequency (RF) card roughly the size of a credit card and has no identifying information on it:
Each plastic Navigo card also comes with a paper identification card which is meant to hold your hand written name and a face photo of the traveler measuring 3cm tall by 2.5cm wide. Note that some Paris Metro ticket agents request that you use a color photograph as opposed to black and white, although this isn’t stated in the rules & regulations.
The paper identification card has a peel-off sticky spot to hold your photo in place. You should already have a photo with you when purchasing the Navigo Découverte card at Metro or RER ticket windows. The photo should be color, either professionally done or home printed and trimmed to the required 3cm x 2.5cm size. Automated, coin operated photo booths can often be found in larger Metro, RER and train stations within Paris, charging roughly 5€ for 4 photos. Paris transit ticket window workers often have scissors handy for trimming your photo for use on the Navigo card.
Restrictions on Passes
Some restrictions apply to the use of the above passes:
- Ticket Mobilis and Navigo passes (Day or Week) are not valid for travel on the Orlyval train to Paris-Orly Airport from Antony station on the RER B line. Use the Orlybus or Tram 7 instead.
Paris RER Stations
The look of Paris RER stations signs vary. Below are photos of several RER station signs:
This station combines both a RER train and Transilien train station (marked with a T in a leaf symbol). Many of the RER stations outside of zone 1 are combined RER / Transilien train stations.
Combined Metro RER stations are common throughout central Paris and are often marked with signs showing both Paris Metro and Paris RER symbols like the photo above.
Above is a photo of RER station Bry-sur-Marne which is a classic RER station sign.
When several RER train lines are served at a single station often the RER sign shows which RER lines are at the station like in the above photo.
Paris RER stations are often shared with Metro lines such as at Paris’ largest underground station, Chatelet Les Halles. In the below photo the sign shows RER A, RER B and RER D along with five Paris Metro lines 1, 4, 7, 11 & 14 in one Paris station – Chatelet Les Halles:
RER stations in Paris can also be found within large train stations (gare) such as Gare du Nord. Here is an example of a combined Transilien & RER sign at Gare du Nord showing lines RER B, D & E:
Inside of a RER train station, access to the train platforms is restricted by the use of turnstiles or double door gates. Below is a photo at Auber Paris RER station of turnstile barriers accepting both paper tickets and Navigo passes:
Below is a photo of gate style barriers in use at Paris RER station Marne la Vallée Disneyland:
Things to note in the above RER station turnstile/barrier photo:
- Turnstiles or gates are usually marked with either green lights & arrows or red circular lights and X’s. Only green marked turnstiles can be used for entry. The red marked gates such as the gates on the right of the below photo are for passengers exiting the fare paid area.
- Certain turnstiles are reserved for Navigo pass card holders. Navigo reserved barriers are marked on the front usually with a ticket crossed out. There is also no ticket slot on these reserved turnstiles and access will only be given to Navigo pass card holders.
Finding your RER Train
Once past the turnstiles you need to make your way to the correct Paris RER platform where you’ll be able to board the train. Within RER stations, signs will note lines along with direction of travel, which is denoted by the final or terminus station for the line. Here is an example Paris RER A sign:
Things to note in the above photo:
- The top left corner designates which Paris RER line, in this case, RER A.
- The names to the right of the line indicate the direction for this platform. There are two: Boissy-St-Léger and Marne-la-Vallée (Paris Disneyland).
- In this particular example there are two end points or directions for RER A trains using this one train platform, thus we need to refer to an overhead station panel on the train platform itself to determine the final destination of the next train.
On the train platform you will find overhead station panels such as this:
Things to note about the above RER station panel:
- Station names are either lit with a yellow square or dark. Lit RER stations will be stopped at by the next RER train passing through.
- In the above photo, the next RER A train into the station is going to Marne La Vallée, as opposed to the Boissy-St-Léger terminus since the station name Marne La Vallée–Chessy is lit with a yellow square. The train to arrive after the next train will likely go to Boissy-St-Léger. If your desired stop isn’t shown, wait until the next train departs station and watch this overhead station panel to update with the next RER train station stops served to know / to check where the next RER train is going.
- RER trains will generally always stop at RER stations within central Paris Zone 1 (visible on the RER Map with zones). RER stations outside central Paris may or may not be served by RER trains depending on their route or whether they are “Express RER trains” making only a few stops before arriving at their final destination.
- The Train Court square at the bottom right hand corner, when lit, signifies that the next train will be “short” meaning it will have fewer train cars than the length of the platform. It would be wise to stay away from the ends of platform when the next train is court as you’ll need to run towards the middle of the platform to get onto the fewer train cars available.
Below is another example of a newer overhead RER B station stops panel.
The RER station stops panel above shows:
- final destination / direction on the top left – Massy – Palaiseau in this case
- wait time till next train or “attente“: 2 minutes in this case
- the route or mission name on the top right: KNUT92. These route/mission names are listed on RER timetables/schedules. Route / mission names vary depending on the stops the RER train will make. Memorizing which stops apply to which routes allows you to know which stops the train will make based on this four to six letter/number code.
- the lit squares indicate stops this RER train will make
Riding RER Trains
Paris RER train doors do not open automatically. Whether you’re getting on or getting off, you’ll need to activate the train car doors through a button located on the handle near the middle of the double doors (unless someone pushes the button first).
On board the RER train itself, there will often be folding seats near the doors themselves, which should be used only when there is room to do so. Obviously at rush hour, these seats should remain up to allow as many passengers board the train as possible.
Above the doors of each RER train car are RER line maps showing all stops along the current RER line. At times these maps can be active, showing a flashing light beside a station name designating it as the next stop, with lit station names showing the path of travel, dark station names showing stations already passed. At other times, the maps will be simple stickers showing all stations and connecting Metro lines and large train stations along the route.
Exiting RER Stations
Upon arriving at your desired RER station, you need to alight the train car (remembering to open the door using the button) and make your way past the turnstiles and barriers. RER stations often require the use of tickets and passes while exiting RER stations, using the same turnstile barriers as when entering, but in reverse. This is a measure against travelers paying less than the appropriate fare for their travel. There is little preventing passengers from buying a lower cost fare, boarding a RER train and riding it beyond the fare’s validity. Forcing riders to use their tickets or passes to exit RER stations and random checks by ticket controllers, doling out penalty fares of around 35€ per infraction, are the few measures against improper use of the RER.
Many Paris RER stations have multiple exits (sorties) which can be up to ten minutes walk apart (such as at Chatelet Les Halles). Exit maps can be found near station exits which help you get your bearings before leaving the station. Exits will be marked in blue and often have a number and exit number associated with them:
Popular Paris RER Routes
What time does the RER Open?
The RER opens between 5:20-5:30AM in central Paris.
How often does the RER run?
The RER runs from 6 minutes to 15 minutes between trains during rush hour and off-hours.
What time is the first RER B?
The first RER B is 4:50AM from CDG Terminal 2 to Paris. The first RER B from Gare du Nord Paris to CDG is 4:53AM. See full RER B timetable.
Can I buy RER tickets at Metro stations?
Yes, you can buy RER tickets at any Metro station ticket office.
Questions? Suggestions?
If you have questions about the Paris RER information presented here, don’t hesitate to ask for help on the Paris By Train Questions and Answers page where I or some other knowledgeable traveler will get back to you with an answer.
What Next?
- Search :
- Ask a question
Hi my name is Ben and I’m the creator & author of Parisbytrain.com. I want to empower you with the knowledge & confidence to travel Paris like a local through personally researched, in-depth articles like CDG to Paris by train and the Paris Metro. I moved to Paris in 2006 and started Parisbytrain.com in 2008 to share what I’ve learned about the vast & comprehensive Paris train network. Have Paris train questions? Ask them here. Have a great visit to Paris!
RER Париж и окрестности
RER (полное официальное название фр. Réseau Express Régional d’Île-de-France, «Сеть экспрессов региона Иль-де-Франс», произносится по французским названиям букв эр-ё-эр) — система скоростного общественного транспорта, обслуживающего Париж и пригороды. Представляет собой объединение пригородных наземных железнодорожных линий (отчасти ранее существовавших, отчасти вновь построенных и реконструированных) и новых, возникших в 1960—1990-е годы, подземных линий в границах Парижа. Важной особенностью является активное использование подземных линий глубокого заложения в черте города и популярность внутригородских маршрутов, что сближает RER с метро. Кроме того, RER и Парижский метрополитен интегрированы благодаря системе пересадок и оплаты.
Пригородное сообщение в Париже (RER)
Всего в RER более 257 станций (в том числе 33 в границах Парижа), длина 587 км, в том числе 76,5 км (более 40 станций) под землёй. В год системой пользуется 657 млн пассажиров или 1,8 млн в день. В 1989 году уменьшены интервалы между поездами, а с 1998 года используются двухэтажные поезда. Линии обозначаются буквами (A, B, C…) на всех карманных картах транспорта Парижа.
Часть линий подчиняется транспортной компании, владеющей также метро (RATP), часть — железной дороге (SNCF). Стоимость проезда по линиям обоих типов одинакова. В зависимости от дальности поездки имеется 5 зон оплаты.
RER и парижское метро
В границах Парижа RER имеет несколько пересадок на Парижский метрополитен, в черте города для поездок на нём действуют те же билеты, что и на метро и наземный транспорт (но при пересечении границ города надо покупать отдельный билет). Парижские станции RER расположены существенно реже, чем в метро, имеют, как правило, бо́льшую глубину заложения, а линии гораздо меньше искривлены. На многие поездки в пределах города с использованием RER уходит заметно меньше времени, чем на метро.
Полезные советы, личный опыт и FAQ’s.
— зачем и в каких случаях русские туристы используют RER?
RER используется туристами из России крайне редко, в основном для самостоятельного низкобюджетного посещения некоторых пригородов Парижа как Версаль или Сент-Женевьев де Буа. Читать подробнее…
— какие подстерегают опасные или неприятные моменты при использовании RER?
Здесь принципиально бывает три ситуации:
- Когда Вы целенаправленно едете за город. Читать…
- Когда Вы целенаправленно едете в черте Парижа Читать…
- Когда Вы случайно вместо метро зашли (пересели) в RER Читать
Оплата поездки.
Оплата поездок существует в специальных кассах, которых становится все меньше и меньше, а также рядом терминалов. В терминалах есть английская версия, которая более удобна для туристов из России. Принимаются монеты и мелкие купюры. С купюрой даже в 50 Ев (а не только в 500 Ев) и аппарат не примет и в кассе могут послать вежливо или не очень (типа мелких денег нет, идите в бар меняйте). Карточки обычно также принимаются, но в некоторых аппаратах есть ограничения по типу карт. Карта Сбербанка класса «Мастеркард» работает хорошо и только в одном из 10 аппаратов ее не приняли*.
Куда можно доехать на RER
— Аэропорт Шарль-де-Голль- Руасси (правда придется пешком еще походить по зданиям терминала)
— Аэропорт Орли (с пересадкой) и также придется чуть походить внутри комплекса
— Диснейленд
— Русское кладбище Сент-Женевьев-де-Буа под Парижем, далее на такси или автобусе
— Лес Фонтенбло, до замка и музея надо продолжать движение на такси или автобусе
Аэропорт Шарль-де-Голль и RER
Вокзал Аэропорт Шарль-де-Голль RER SNCF
RER Аэропорт Шарль де Голль
Аэропорт Парижа Шарль-де-Голль Руасси, железнодорожный вокзал SNCF.
Здесь расположены поезда RER, идущие в Париж через Северный вокзал (Gare du Nord), а также поезда дальнего следования (Grandes Lignes)
В центре зала видны указатели к терминалам аэропорта и к стоянке такси.
На переднем плане указатели к путям (платформам) 3 и 6 поездов дальнего следования (Grandes Lignes)
Внутренний трансфер по аэропорту или как добраться до RER
Чтобы попасть сюда из терминалов аэропорта нужно проехать по длинным горизонтальным дорожкам, далее спуститься по эскалаторам до нижнего уровня.
Личный опыт.
«Из аэропорта Шарль-де-Голль до Парижа поезда RER ходят каждые пол часа, иногда минут через двадцать. На вокзале, точнее на платформе есть пара табло телевизионного типа с указанием маршрута ближайших поездов. Сколько я не смотрел названия станций, которые высвечиваются зеленым цветом, ни одной подходящей станции так и не нашел. Проблема в том, что поезда идут транзитом через Париж дальше, и если не сойдешь там, где нужно, можно оказаться далеко за городом на другой части окрестностей Парижа. Пришлось на французском спросить у смотрителя, какой поезд идет до Парижа. Теперь следовало определиться со станцией. Спросил также на французском одного местного афро-француза, на какой ближайшей станции поезд RER останавливается, где есть метро? Получив ответ, что на «Стадион де Франс» я как то усомнился, и правильно сделал, так как от станции RER до станции метро там идти очень даже приличное.
Помогло, как всегда, «стадное чувство». Проехав десяток остановок, толпа их вагона ломанулась на станции «Северный вокзал». Я вместе со всеми. Свою нужную линию метро тоже нашел не сразу. Нет указателей. Опять пришлось спрашивать местных служащих, которые показали нужное направление, где находится вход на мою линию метро. Долго шел почти к самому концу яруса вокзала и только в самом конце появился наконец указатель на мою ветку».
Что такое RER и как им пользоваться?
RER – вид парижского общественного транспорта, о котором туристу нужно знать не меньше, чем о метро. Рассказываем.
Что такое RER?
RER – в расшифровке «réseau express régional d’Île-de-France». То есть сеть региональных поездов или по-русски пригородные электрички. Но дело в том, что эти самые электрички ездят не только по региону, но и по Парижу, пересекаясь с метро.
RER – один из самых удобных видов транспорта. Сейчас действует 257 станций РЭР в регионе Иль-де-Франс, из них 33 находятся в Париже. Всего сеть насчитывает 5 линий:
Линия А проходит в городе через квартал Дефанс, площадь Шарля де Голля, Лионский вокзал. В восточном направлении две ветки — на Буасси-Сен-Леже и Шесси (здесь находится парижский Диснейленд), они проходят через Венсен и Фонтене-су-Буа.
Линия В идёт с юго-запада на северо-восток, в городе проходит через район бульвара Сен-Мишель и Нотр-Дам, Северный вокзал, имеются пересадки на линии A и D (Шатле-ле-Аль) и C (Сен-Мишель-Нотр-Дам). В северо-восточном направлении, проходя через Сен-Дени(станция у Стад де Франс), Ле Бурже и Дранси, линия разветвляется — одна ветка на аэропорт Шарль де Голль, а другая на Митри. Южное направление обслуживает пригород Аркёй, университетский городок, Фонтене-о-Роз и Сен-Реми-ле-Шеврёз. Станция «Антони» соединена автоматическим метро (Orlyval) с аэропортом Орли.
Линия С идет с севера на юг и имеет много ответвлений и два внутренних контура. На севере обслуживает пригороды Клиши-ла-Гаренн и Нейи-сюр-Сен, конечная станция — Понтуаз. В границах города идёт вдоль Сены по характерной дуге, проходит через Марсово поле, имеет станции у Дома инвалидов и Музея Орсе, а также у вокзала Аустерлиц. Её южные ветки и кольца обслуживают Исси, Версаль, Иври-сюр-Сен, аэропорт Орли, Сен-Женевьев-де-Буа, Дурдан, Этамп.
Линия D также идёт с севера на юг и имеет две ветки на южном участке. Конечные станции на юге — Мeлен и Мальзерб, на севере — город Орри и Крей (через Сен-Дени). В городе линия D имеет остановки на Северном и Лионском вокзалах, а также переход на линии A и B в Шатле-ле-Аль.
Линия Е идёт из северной части Парижа (вокзал Сен-Лазар) за город на юго-восток (Турнан), одно из ответвлений (на Ганьи) в восточном направлении. Планируется дальнейшее развитие линии.
Есть линии электричек и дальше по алфавиту: H, J и даже U. Но эти линии не пересекают центр Парижа, это именно пригородные поезда Transilien.
Где взять карту RER?
Запомнить все эти линии и станции невозможно. Скорее всего вы вообще ничего не поняли из предыдущего раздела. Но все прояснится если добавить наглядности. Скачайте карту у нас на сайте.
Как купить билет на RER?
Билет покупается абсолютно так же, как и на метро. Об этом мы писали в статьях «Как купить билет на метро в киоске RATP?» и «Как купить билет на метро в Париже?». Отличие заключается в следующем. Когда вы покупаете билет на метро, то он действует только в пределах первой зоны RER (зоны вы можете посмотреть на карте RER).
Если вы путешествуете на RER только по Парижу (в первой зоне), то вам не стоит волноваться – для этих целей подойдет простой билет на метро. Если вам необходимо уехать в пригород или аэропорт, то нужно купить билет в нужную зону или в аэропорт Шарль де Голль.
Внимание! Цена билета зависит и от зоны, в которую вы хотите попасть, и от конкретной станции. Единого тарифа для зон нет!
В чем удобство RER?
1. Это региональный поезд и он ездит в пригороды Парижа.
2. На РЭР удобно добираться до аэропортов, Версаля, Диснейленда и прочих достопримечательностей, которые расположены за пределами города.
3. RER и метро связаны удобными пересадочными станциями.
4. В Париже на метро и RER действует один билет.
5. На RER иногда просто удобнее и быстрее передвигаться по Парижу.
Сложно ли пользоваться RER?
Не сложнее, чем обычным метро. Однако, есть и несколько подводных камней!
У каждой линии RER есть несколько конечных станций: иногда 5, 6 и даже 12! Кроме того, бывают «длинные» и «короткие» поезда: одни останавливаются на всех станциях, другие — проезжают большинство полустанков. Наконец, есть путаница и на станциях в пределах Парижа: одна и та же платформа может обслуживать поезда из разных RER.
Выход прост: нужно очень внимательно следить за всеми табло! Во-первых, проверьте, в каком направлении движутся поезда на данной платформе. Во-вторых, найдите ближайшее табло и перепроверьте, что следующий поезд останавливается на нужной вам станции.
Впрочем, большинство туристов даже не заметит всех вышеописанных трудностей: и Версаль, и Диснейленд, и аэропорт Шарль де Голль — это конечные станции, проехать их невозможно.
Что следует помнить о RER?
Не выбрасывайте билет на RER до конца вашей поездки. Могут попасться контролеры. Хотя даже если вас не пугают штрафы за безбилетный проезд, билет вам все равно еще понадобится. Он нужен не только для входа на станцию RER, но и для выхода из подземки при окончании поездки. То есть турникеты стоят при входе и при выходе. Им нужен один и тот же билет на вашу поездку.
Будьте аккуратны, всегда смотрите на информационном табло на станции, куда идет поезд и на каких станциях он останавливается.
В большинстве поездов двери не открываются автоматически. Нужно нажать кнопку.
Напоминаем, что билеты следует покупать только в автоматах или в кассах метро. Не покупайте билеты у посторонних людей!